مفتاح 24 ساعته است

نسخه آزمایشی

مفتاح 24 ساعته است

نسخه آزمایشی

درس خواندنی حضرت علی علیه السلام برای برخورد با جوانان

مفتاح 24 | دوشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۲، ۰۸:۲۰ ب.ظ | ۱ نظر

کتاب"نزهه الابصار و محاسن الآثار" اثر جالبی است که نسخه منحصر به فرد آن اخیرا پیدا شده و مرحوم محمدباقر محمودی اواخر عمر آن را تصحیح و فرزند برومندش شیخ محمد کاظم محمودی آن را برای چاپ مهیا و منتشر کرد.

 

به گزارش مفتاح 24، این کتاب حاوی کلمات نورانی امیرالمومنین(علیه افضل صلوات المصلین) است و ده‌ها سال پیش از نهج‌البلاغه تالیف شده است. ماجرای ذیل در صفحه 383 کتاب مذکور، بس آموزنده و درمان برخی دردهای جامعه ماست و نشان دهنده اینکه:

الف/ حضرت امیر علیه السلام چقدر به اطرافیانش میدان داده که چنین با او سخن بگویند.

ب/ چه جوانان پاکدامنی تربیت کرده که در چنین شرایطی بگویند: "نصبر الی ان یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب".

 

و اما ماجرا:

حضرت علی علیه السلام کنیزی داشتند که برای خرید به بازار می‌رفت. روزی به حضرت مراجعه کرد و از جوانی که موذن حضرت بود، شکایت کرد. گفت این جوان هر وقت به بازار می‌روم، متعرضم می‌شود و به من می‌گوید: "انی احبک" دوستت دارم!

 

حضرت امیر علیه السلام به کنیز فرمودند: "فقولی له انت ایضا: انی احبک، فمه؟" تو هم در جواب بگو: من هم دوستت دارم، بعدش چی؟

 

روزی دیگر کنیز برای انجام کارش به بازار رفت و مجدد به همین جوان برخورد کرد و جوان باز به او گفت: "به تو علاقه‌مندم" و کنیز هم در جواب گفت: "من هم دوستت دارم، بعدش چی؟"

 

جوان در پاسخ گفت: "نصبر الی ان یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب" صبر می‌کنیم تا اجر بی‌شمار صابران نصیبمان گردد.

 

چون حضرت ماجرای این گفت‌وگو را شنیدند، کنیز را آزاد کردند و او را به تزویج جوان موذن درآوردند.

 

مطلب از: حجت الاسلام رضا مختاری

نظرات  (۱)

سلام ممنون خیلی زیبا هست/سایت زیبایی دارید موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی